Motywacja jest ważna
Jeszcze kilka lat temu programy motywacyjne opierały swoje działanie głównie na premiach finansowych. W niektórych przedsiębiorstwach były to premie miesięczne, w innych roczne. Z biegiem czasu jednak okazało się, że pracownikowi, by był zadowolony i zmotywowany do wydajnej pracy i dyspozycyjności względem firmy, już nie wystarczają wyłącznie środki finansowe lub jednorazowe premie. Coraz częściej zaczęto wprowadzać rozbudowane programy motywacyjne, które obejmują nie tylko premie uznaniowe, ale również inne aspekty materialne i nie tylko.
Programy motywacyjne pozwalają nie tylko zwiększyć zaangażowanie pracowników, ale również wytworzyć specyficzną więź między nim, a pracodawcą oraz poprawić atmosferę wewnątrz firmy. Kadra, która cieszy się uznaniem swojego pracodawcy, lepiej czuje się w firmie, pracuje swobodniej i bez stresu. Z kolei pracodawca, który decyduje się wdrożyć w struktury firmy programy motywacyjne, może być pewien, że wydajność firmy i pracowników wzrośnie, a co za tym idzie, w górę pójdą również zyski firmy.
Na chwilę obecną programy motywacyjne obejmują wiele czynników, między innymi:
- premie finansowe (miesięczne, okazjonalne, roczne)
- pakiety socjalne, np. ubezpieczenia medyczne, wczasy pod gruszą, itp.
- pakiety rekreacyjne, np. karnety do klubów fitness, SPA, salonów kosmetycznych
- wyjazdy integracyjne
- nagrody materialne
- kursy i szkolenia
Obecne na rynku firmy zajmujące się wdrażaniem systemu motywacyjnego w przedsiębiorstwach i korporacjach, posiadają wieloletnie doświadczenie, najczęściej poparte wykształceniem z zakresu psychologii. Na podstawie obserwacji lub testów osobowościowych są w stanie wskazać, jakie programy motywacyjne mogą okazać się najbardziej skuteczne w przypadku konkretnych pracowników. Nie bez znaczenia jest również fakt, że zatrudnieni specjaliści dokładają wszelkich starań, by dostosować poziom nagród do możliwości finansowych pracodawców i zainteresowań samych pracowników.
Program motywacyjny jest również często stosowanym haczykiem podczas rekrutacji przeprowadzanych przez firmę, choć w głównej mierze dotyczy to pracowników szczebli najwyższych. Nie można ukryć, że na rynku pracy konkurencja dotyczy nie tylko pracowników, ale również i samych pracodawców. Każdy z nich w swojej kadrze chce widzieć ambitnych i doświadczonych fachowców, którzy zagwarantują najlepsze wyniki pracy i przyniosą firmie zyski. Program motywacyjny jest w tym miejscu często koronnym argumentem tuż obok atrakcyjnego wynagrodzenia. Pracownik może liczyć na opiekę medyczną dla siebie i rodziny stojącą na wysokim poziomie, ubezpieczenia grupowe i wiele innych ciekawych dodatków.