Jakie prawa ma pacjent?
Nieraz zdarza nam się narzekać na wysokość składki zdrowotnej, odprowadzanej każdego miesiąca do NFZ. W zamian mamy możliwość korzystania ze służby zdrowia bez dodatkowych opłat. Nie wszyscy jednak znają prawa, jakie przysługują z tego tytułu pacjentowi.
To oczywiste, że wypadek lub stan zagrażający życiu wymaga wezwania karetki. Jednak wielu z nas ma obawy, czy nie będziemy musieli za to dodatkowo zapłacić. Na pogotowie dzwonimy zawsze, gdy chory skarży się na ból w klatce piersiowej, ma krwotok, drgawki, silne bóle brzucha lub gorączkę przekraczającą 40 st. C. Podobnie postępujemy w przypadku wystąpienia ostrego ataku astmy, silnej reakcji uczuleniowej lub zatrucia środkiem chemicznym. Karetkę trzeba wezwać również wtedy, gdy zdarzył się wypadek lub zauważymy, że ktoś stracił przytomność. Po tym jak dyspozytor przyjmie wezwanie, nie musimy obawiać się o konieczność zapłaty. Szybką pomoc medyczną możemy uzyskać także na Szpitalnym Oddziale Ratunkowym (SOR). Gdy sytuacja jest naprawdę poważna, pacjent nie ma obowiązku okazywania dowodu osobistego czy podawania numeru PESEL. Niektórzy zwlekają z wizytą na izbie przyjęć, ponieważ martwią się, że dojdzie do sytuacji, w której lekarz odmówi przyjęcia. Może się tak stać jedynie wtedy, gdy szpital nie jest w stanie udzielić specjalistycznej pomocy. Musi wówczas zorganizować transport pacjenta do placówki, która mu takiej pomocy udzieli. Pomoc medyczna bywa też potrzebna w nocy lub w dni świąteczne. W celu jej uzyskania, trzeba znaleźć przychodnię pełniącą dyżur. Nie zawsze będzie to ta sama, z której korzystamy na co dzień. Warto wiedzieć również, co robić, gdy nagle źle poczuje się dziecko. U najmłodszych choroby rozwijają się często gwałtownie, więc z udzielaniem pomocy nie można zwlekać. W razie wystąpienia wysokiej temperatury, biegunki, wymiotów, drgawek czy silnego bólu brzucha dzwonimy po karetkę. Inne wyjście to zawiezienie dziecka na SOR. Kiedy zaistnieje taka konieczność, rodzice mogą nawet zwrócić się do prywatnej przychodni. Ma ona obowiązek udzielenia porady, nawet gdy brak nam środków na zapłacenie za wizytę.
Niektórzy zastanawiają się, jakie prawa przysługują pacjentowi, kiedy szpital lub lekarz odmówi udzielenia mu pomocy. Możemy wówczas złożyć skargę do dyrektora szpitala lub przychodni, w której spotkaliśmy się z odmową. Dodatkowo o zaistniałej sytuacji powiadamiamy organ założycielski instytucji. Podobne pismo skierować możemy również do właściwego oddziału NFZ. Jeśli sprawa dotyczy dziecka, powinniśmy zawiadomić o tym fakcie Rzecznika Praw Dziecka oraz Rzecznika Praw Pacjenta.