Czym jest due diligence?

Due diligence uznawane jest za jedno z podstawowych narzędzi, którym zbadać można faktyczną kondycję spółki. Stosowane jest głównie w procesach pozyskiwania inwestorów bądź podziałów czy fuzji spółek akcyjnych. Due diligence zajmują się wykwalifikowani w danych specjalnościach fachowcy: rzeczoznawcy, prawnicy i doradcy finansowi. Metoda due diligence cieszy się coraz szerszym zainteresowaniem, również w Polsce, gdyż pozwala poznać pozycję spółki i ocenić ryzyko związane z planowaną inwestycją.

 

Pojęcie due diligence zostało zaczerpnięte z języka angielskiego i oznacza „należyta staranność”. Według specjalistów jest to wyjątkowo trafne nawiązanie, gdyż właśnie przy pomocy due diligence można przeprowadzić dogłębną analizę przedsiębiorstwa i wykryć wszelkie nieprawidłowości. Analizie poddawane są głównie spółki, które mają ulec sprzedaży, przejęciu, podziałowi lub fuzji. Due diligence poddaje je gruntownej kontroli pod kątem kondycji handlowej, podatkowej, prawnej oraz finansowej i pozwala dokładnie oszacować ryzyko i szanse rozwoju związane z nawiązaniem transakcji kapitałowej.

 

Due diligence na podstawie danych historycznych, jak i dokładnej analizy dokumentacji, umów czy  ksiąg podatkowych pozwala oszacować zdolność przedsiębiorstwa do generowania nieobciążonych przepływów pieniężnych. Już na etapie przed negocjacyjnym obnaża wszelkie niedociągnięcia i daje punkt oparcia podczas prowadzonych rozmów. Due diligence może zlecić zarówno inwestor, jak i firma, która inwestora chce pozyskać. Przeprowadzana analiza okazuje się niezwykle pomocna przy eliminowaniu nieprawidłowości, które potencjalnego inwestora mogłyby zniechęcić.

 

Analizie due diligence najczęściej poddawane są obszary, takie jak:

  • obszar prawny (wszystkie umowy zawarte przez przedsiębiorstwo z podmiotami zewnętrznymi)
  • obszar księgowy (stan prowadzonej dokumentacji, regulacje spraw podatkowych, przepływ gotówki)
  • obszar technologiczny ( usługi, towary, inwestycje)
  • obszar kadrowy (współpraca z pracownikami, zadowolenie z zatrudnienia w firmie)

 

Due diligence często mylona jest z audytem, tymczasem według specjalistów narzędzie to znacznie audyt przewyższa. Due diligence zawiera w sobie audyt, ale nie ogranicza się do analizy jednego aspektu działalności firmy, ale bada całą jej strukturę, jak również uwzględnia czynniki zewnętrzne, takie jak: konkurencja, współpraca z kontrahentami, promocja, reklama, opinia o produkcie lub usłudze wśród konsumentów i wiele innych.

 

Due diligence jest analizą rozległą, a co za tym idzie, może obejmować swoim działaniem bardzo szeroki zakres czasowy. Jest to oczywiście ściśle związane ze specyfiką przedsiębiorstwa, jak i również zaleceniami samego zleceniodawcy, jednak może trwać od kilku tygodni do nawet pół roku. Na rynku znaleźć można oferty firm, które zajmują się świadczeniem profesjonalnych usług związanych z badaniem due diligence. Z ich oferty korzystają zarówno inwestorzy, którzy chcą sprawdzić potencjalnego wspólnika, jak i sami przedsiębiorcy, którzy pragną ulepszyć sytuację swojej firmy.

Comments are closed.